להקדים תזונה לתרופה - כשאפקט העדר דוהר בשביל החלב - חלק א'








                                                                

כשאפקט העדר דוהר בשביל החלב

מאת: ד"ר יוסי שבח PhD, RNa, MIHA, נטורופת והרבליסט

חלק א'

הקדמה

מוצרי חלב טעימים, זולים ונוחים מאוד לצריכה כך שניתן להבין את החיבה היתרה לקבוצת מזון זו.

עם זאת, טעם טוב, מחיר ונוחות אינם השיקולים היחידים בהרכבת סל המזון. שיקול נוסף הוא ההיבט הבריאותי והיבט זה הוא הגורם למחלוקת רבת שנים בין גישות תזונה טבעיות לקונבנציונליות.

כיום ברור שצריכה גבוהה של חלב ומוצריו אינה מומלצת והשאלה המתבקשת היא מהי הכמות המומלצת, אם בכלל?

בקרב תרבויות שונות ברחבי העולם קיימת שונות בהתייחס לצריכת חלב ומוצריו. ישנן תרבויות שאינן צורכות כלל וישנן כאלו המשלבות בתפריטן סוגים שונים וכמויות משתנות.
גישות תזונה טבעיות כדוגמת הרפואה הנטורופתית המליצו מאז ומתמיד על צריכה מועטה או אף הימנעות מחלב ומוצריו.

הגישה הנטורופתית בתחום צריכת חלב ומוצריו הייתה ועודנה מבוססת על מסורת, ניסיון טיפולי וביסוס מדעי.

רק בשנים האחרונות החלה הקהילה המדעית, להכיר, להפנים וליישר קו עם הגישה הנטורופתית בתחום זה.

 
בפרסומים עדכניים של בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד,
מציינים החוקרים את הדברים הבאים:
  • ההנחיה להגביר צריכת חלב מופחת שומן ומוצריו, נראית תוצר השפעה של תעשיית החלב, יותר מאשר התבססות על מחקרים עדכניים​
  • יש מעט עדויות, אם בכלל, על כך שצריכה גבוהה של מוצרי חלב מונעת אוסטיאופורוזיס או שברים
  • ישנן עדויות על כך שצריכה גבוהה של מוצרי חלב, מקושרת להגברת הסיכון לסרטן ערמונית קטלני ואולי גם לסרטן השחלה
  • ישנן דרכים בריאות יותר לקבלת סידן, מאשר מוצרי חלב (מוצרי חלב עשויים להכיל הרבה שומן רווי)
  • גבינה מכילה גם הרבה נתרן

אוסטיאופורוזיס – מקבץ נתונים


מערכים כי מעל 200 מיליון נשים ברחבי העולם סובלות מאוסטיאופורוזיס!

עם הגיל, השכיחות לאוסטיאופורוזיס עולה ועומדת על:
  • 10% בנשים בגיל 60
  • 20% בנשים בגיל 70
  • 40% בנשים בגיל 80
  • 66% בנשים בגיל 90

אוסטיאופורוזיס אינה בעיה שניתן להרגיש אותה, עד השבר הראשון!

אחת משלוש נשים ואחד מחמישה גברים בעולם, מעל גיל 50, יחוו שבר עקב אוסטיאופורוזיס.

כל 3 שניות, תישבר עצם, עקב אוסטיאופורוזיס, ברחבי העולם.

בשנת 2000 הוערכו 9 מיליון שברים חדשים עקב אוסטיאופורוזיס!
מרביתם בעצם הירך, באמת היד ובחוליות עמוד השדרה.

קיימים כיום כ- 1.6 מיליון שברים בעצם הירך בכל שנה בקירוב!
מעריכים כי עד שנת 2050, יגיעו לכ- 5 מיליון שברים בעצם הירך בממוצע לשנה!

מרבית השברים מופיעים בקרב נשים לאחר הפסקת הווסת ובקרב גברים זקנים.

 

גורמי סיכון לאוסטיאופורוזיס

  • היעדר פעילות גופנית ואורח חיים ישבני
  • עישון (הסיכון עולה עם הגיל)
  • צריכה גבוהה של אלכוהול
  • צריכה קבועה של תרופות מסוימות כגון: קורטיקוסטירואידים; תרופות להפחתת חומציות הקיבה מקבוצת Proton Pump Inhibitors (עלולות להפחית ספיגת סידן); נוגדי דיכאון ונוגדי חרדה

מה אומרים החוקרים מאוניברסיטת הרווארד?


ביולי 2013, התפרסם מאמר בכתב העת המקצועי JAMA Pediatrics שכותרתו: שלוש מנות חלב מופחת שומן, ביום: המלצה מבוססת ראיה?

מאמר זה שולל את ההמלצה הגורפת של תעשיית החלב ושל אנשי המקצוע לצריכה יומית של 3 מנות חלב או מוצרי חלב מופחתי שומן, או כפי שאני מכנה, 'אפקט העדר' תרתי משמע.

את המאמר כתבו שני רופאים וחוקרים בעלי שם מבית הספר לרפואה בהרווארד, פרופ' לודוויג ופרופ' ווילט.

פרופ' ווילט מכהן כיו"ר המחלקה לתזונה ואפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד. הוא אחת הדמויות הבולטות והמוערכות בתחום חקר התזונה בעולם.


 
סיכום עיקרי הדברים מהמאמר:
  • לבני אדם אין צורך תזונתי לחלב שמקורו בחיות. מבחינה אבולוציונית, חלב הוא רכיב מזון שהוסף לאחרונה. האדם המודרני צרך תזונה הולמת במשך אלף שנים בטרם תרבת חיות המניבות חלב!
  • בימינו, אוכלוסיות רבות ברחבי העולם, צורכות מעט או אינן צורכות כלל חלב מטעמים ביולוגיים כמו מחסור בלקטאז, עקב חוסר זמינות או העדפות תרבותיות
  • חלב אינו המקור העיקרי לאספקה תזונתית נאותה של סידן לבריאות העצם. ישנם מקורות רבים נוספים
  • שעורי שברים בעצמות בכל העולם, נוטים להיות נמוכים יותר בארצות שאינן צורכות חלב, בהשוואה לאלו שכן צורכות
  • על פי מטה-אנליזה שנערכה לאחרונה, נמצא כי צריכת חלב אינה מגנה מפני שברים במבוגרים
  • ההשלכות של חשיפה קבועה לגורמי גדילה המצויים בחלב, לאורך חיי אדם, עדיין לא נבחנה במידה מספקת 
  • צריכת חלב, מגבירה רמות גורם גדילה דמוי אינסולין-1 (IGF-1) בדם.
    זהו הורמון אנאבולי המקושר לסרטן ערמונית ולסוגי סרטן נוספים.
    צריכת מוצרי חלב, כנראה מגבירה את הסבירות לסרטן ערמונית או את חומרתו
  • שיטות תעשייתיות מודרניות דואגות לכך שפרות מניבות חלב יהיו בהריון רציף על מנת שייצור החלב יהיה תמידי. עקב כך, החלב מכיל רמות גבוהות של הורמוני רבייה 
  • חסר ביסוס מדעי להמלצה האומרת להחליף חלב מלא בחלב מופחת שומן, במטרה לסייע בירידה במשקל או בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. המלצה זו עלולה לגרום נזק אם מוצרי חלב אלו מכילים סוכר או פחמימות אחרות בעלות אינדקס גליקמי גבוה, המשמשות כתחליף לשומן
  • צריכה של דיאטה מופחתת שומן ובעלת אינדקס גליקמי גבוה עלולה לא רק להגביר רעב אלא גם להשפיע לרעה על הוצאת האנרגיה, כך שהגוף "שורף" פחות אנרגיה, וזאת בהשוואה לדיאטה בעלת יחס שומן גבוה יותר 
  • בקרב אלו שתזונתם באיכות נמוכה, צמצום קלוריות ע"י הפחתת תכולת שומן בחלב, סביר להניח שתוביל לצריכת מזונות חליפיים שיגבירו את הסיכון להשמנה, סוכרת ומחלת לב
  • בקרב אלו שתזונתם באיכות גבוהה, צריכת חלב לא תשפר את בריאותם
  • במקום המלצה אוניברסלית על צריכה מינימלית של חלב, יש להגדיר טווח צריכה מקובל כגון הימנעות מצריכת חלב ועד 2 או 3 גביעים ביום
  • יש להימנע מהמלצה על צריכת חלב מופחת שומן על פני חלב מלא
  • יש להגביל צריכת חלב הממותק בסוכר
המאמר מבוסס על הספר 'נפלאות התזונה הפונקציונלית' מאת יוסי שבח
 

להקדים תזונה לתרופה

סדרת מאמרים זו סקרה את המידע המדעי העדכני הנוגע לצריכת חלב בהתייחס לבריאות העצם ולבריאות בכלל, ודנה בחלופות שמקורן בעולם הצומח, לרבות מידע נוסף על אוסטיאופורוזיס ושמירה על בריאות העצם.

סדרת מאמרים זו מהווה פתיח לכנס 'להקדים תזונה לתרופה' 2013 שיעסוק בנושא 'אוסטיאופורוזיס ובריאות העצם', ולסמינר שיתקיים בנושא 'מזונות פונקציונליים לתמיכה בבריאות העצם'. הסמינר יתקיים במועדים שונים, בקבוצות קטנות. בקרוב פרטים נוספים. לקבלת פרטים נוספים ניתן להירשם לקבלת הניוזלטר 'תזונה פונקציונלית'.

בכנס יוצג מידע נוסף ומחדש בתחום התזונה הפונקציונלית לתמיכה בבריאות העצם ויתבסס על מידע מבוסס מדע שייוצג על ידי הרפואה הנטורופתית, בשילוב מידע מרפואות מסורתיות כמו רפואה סינית ורפואה הודית, לרבות רשמים אתנו-קולינריים מתרבויות מסורתיות שונות.

ישנה חשיבות רבה לשמור על בריאות העצם בכל שלב בחיים. החל מגיל צעיר, לאורח החיים יש השפעות והשלכות על בריאות העצם.

נושא הכנס הינו דוגמא מצוינת למשמעות המושג  'להקדים תזונה לתרופה'.

 
 
הצטרפו לסמינר:
מזונות פונקציונליים לתמיכה בבריאות העצם
וקבלו כלים פרקטיים אודות
שילוב מזונות פונקציונליים בחיי היום יום
החשובים לבריאות העצם! 

לפרטים נוספים הירשמו לניוזלטר 'תזונה פונקציונלית'

                                     
אנו מזמינים אתכם להצטרף
ולקבל במתנה את הניוזלטר:
'תזונה פונקציונלית'

וקבלו בקרוב עדכון על הסמינר!

לקבלת הניזולטר במתנה