להקדים תזונה לתרופה - כשאפקט העדר דוהר בשביל החלב - חלק ב'








                                                                

כשאפקט העדר דוהר בשביל החלב

מאת: ד"ר יוסי שבח PhD, RNa, MIHA, נטורופת והרבליסט

חלק ב'

מוצרי חלב, סידן ובריאות העצם


מוצרי חלב מכילים חלבון שמקורו מן החי. עודפי חלבון, ובפרט מן החי, מגבירים איבוד סידן בשתן.

חילוף החומרים של חומצות אמינו מכילות גופרית (ריכוזן גבוה בחלבון מן החי), יוצר חמצת מטבולית מתונה. עליה זו בחומציות הדם מנוטרלת ע"י סידן המופרש מהעצמות, ועם הזמן תיווצר פגיעה בעצמות. עובדה זו מסבירה מדוע צריכה גבוהה של מוצרי חלב באמצע החיים, אינה מפחיתה היארעות של שברים.

מזונות שונים שמקורם בחי ובצומח מכילים רמות גבוהות של זרחן. הדעה הרווחת כי צריכת מזונות אלו פוגעת במשק הסידן בגוף, אינה מבוססת דיה. רמות גבוהות של זרחן אכן מגבירים את הפרשת הסידן בצואה, אך מצד שני מפחיתים את הפרשת הסידן בשתן, כך שנוצר איזון בסוגיה זו. לעומת זאת, ריכוזים גבוהים מאוד של זרחן בתפריט העולים על פי שלושה מריכוז הסידן, כן עלולים לפגוע במשק הסידן.

כדוגמה ליחס זרחן:סידן, ניתן לקחת את זרעי הפשתה. חלק מהצמחונים והטבעונים נמנעים מצריכתם בטענה כי ריכוז הזרחן גבוה בהם בהתייחס לבריאות העצם. אולם, ניתן לראות שכמות הזרחן היא פי 2.5 מסידן  ואינה עוברת את הריכוז הבעייתי (זרחן - 642 מ"ג, סידן - 255 מ"ג). צריך לזכור כמובן שההתייחסות בסופו של דבר צריכה להיות לכלל התפריט ולא לפריט מזון אחד.

תוצאות מחקרים אפידמיולוגים אינם תומכים בהשפעה המגנה של מוצרי חלב נגד שברים. מזה זמן רב ידוע כי אוכלוסיות הצורכות מעט מאוד סידן, סובלות משכיחות נמוכה מאוד של שברים.

במספר מדינות באזור הים-תיכוני, חלה עליה של מעל ל – 50% בשעורי שברים של עצם הירך בין השנים 1977 – 1987. עליה זו מקושרת להגברה  בצריכת חלב ומוצרי חלב באזור זה, שהחלה בהדרגה בתחילת שנות ה - 60 והכפילה עצמה עד 1990.


 

הסיכון שבצריכה מוגברת של מוצרי חלב


צריכה מוגברת של מוצרי חלב טומנת בחובה סיכון לנזקים בריאותיים הקשורים לנוכחות של הורמונים, שומן רווי, נתרן, סוכר ועוד.

להלן עדויות מחקריות הנוגעות למוצרי חלב:
  • צריכת מוצרי חלב בכמויות המקובלות בארצות המערב, מגבירה סיכון לסרטן (ערמונית, שחלה ושד), מחלות אוטואימוניות (סוכרת סוג 1 וטרשת נפוצה), דלקות אוזניים ואלרגיות בילדים
  • עדויות אפידמיולוגיות מאמתות כי צריכת חלב מקדמת התהוות אקנה או מחמירה אקנה קיים
  • צריכת חלב מקושרת לסוכרת סוג 1 בילדים, ולכן האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים הזהירה מפני חשיפה מוקדמת לחלב בתפריט
  • מוצרי חלב תורמים להגברת הסיכון להשמנה, מחלות לב וסוכרת סוג 2 בגלל תכולת הקלוריות הכללית, השומן ובפרט השומן הרווי, והכולסטרול
  • מוצרי חלב אינם מסייעים לירידה במשקל, למרות הטענות המושמעות
  • סידן נספג טוב יותר מקטניות ומרבית ירקות ירוקים עליים בהשוואה לחלב

מזון צמחי ובריאות העצם

מזונות כדוגמת פירות וירקות, תורמים ותומכים בצפיפות מינרלית בעצם הודות לתרכובות בסיסיות המצויות בהם - אשלגן ונתרן עם חומצות אורגניות. לעומתם, מזונות מן החי יוצרים חומציות בגלל גופרית וזרחן המצויים בהם.

צריכת פירות וירקות מגינה מפני איבוד עצם בגיל המעבר. השפעה זו על העצם קשורה כנראה לרכיבים המצויים בפירות וירקות, כגון אשלגן, מגנזיום, ויטמין C וויטמין K, המשפיעים לטובה על מבנה העצם ועל משק הסידן.

ירקות ממשפחת המצליבים כגון כרוב, ברוקולי, כרוב עלים, עלי לפת ועלי חרדל,  מכילים סידן שזמינותו הביולוגית שווה לזו של מוצרי חלב.

יש הטוענים כי מזון צמחי מכיל מעט סידן (דבר שאינו בהכרח נכון), ולכן צריך לאכול כמויות גדולות של ירקות, על מנת לקבל את הכמות הדרושה. אדרבא ואדרבא, הרי רצוי לצרוך ירקות בנדיבות וללא הגבלה, כדי לקבל, בנוסף לסידן, מגוון רכיבים כגון סיבים, ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים, החיוניים לבריאות.

מחקרים בבני אדם הראו קשר בין צריכה של חלבון סויה לבין הפרשה פחותה של סידן בשתן, בהשוואה לצריכת חלבון מי חלב או תערובת חלבונים מן החי.

הזמינות הביולוגית של סידן מפולי סויה וממוצרי סויה, טובה ושוות ערך לזמינות הביולוגית של סידן מחלב.

חומצה פיטית (המצויה בדגנים) מעכבת ספיגת סידן. השפעה זו באה לידי ביטוי כאשר צורכים לדוגמה סובין חיטה מבודד. לעומת זאת, חומצה פיטית במזון מלא, אינה משפיעה לרעה על מאזן הסידן. בנוסף לכך, תהליך תסיסת הבצק בהכנת לחם, עקב נוכחות האנזים פיטאז (phytase) המצוי בשמרים, מנטרל את החומצה הפיטית, וכך נמנע עיכוב של ספיגת סידן מדגנים.

 
המאמר מבוסס על הספר 'נפלאות התזונה הפונקציונלית' מאת יוסי שבח
 

להקדים תזונה לתרופה

סדרת מאמרים זו סקרה את המידע המדעי העדכני הנוגע לצריכת חלב בהתייחס לבריאות העצם ולבריאות בכלל, ודנה בחלופות שמקורן בעולם הצומח, לרבות מידע נוסף על אוסטיאופורוזיס ושמירה על בריאות העצם.

סדרת מאמרים זו מהווה פתיח לכנס 'להקדים תזונה לתרופה' 2013 שיעסוק בנושא 'אוסטיאופורוזיס ובריאות העצם', 
ולסמינר שיתקיים בנושא 'מזונות פונקציונליים לתמיכה בבריאות העצם'. הסמינר יתקיים במועדים שונים, בקבוצות קטנות. בקרוב פרטים נוספים. לקבלת פרטים נוספים ניתן להירשם לקבלת הניוזלטר 'תזונה פונקציונלית'.

בכנס יוצג מידע נוסף ומחדש בתחום התזונה הפונקציונלית לתמיכה בבריאות העצם ויתבסס על מידע מבוסס מדע שייוצג על ידי הרפואה הנטורופתית, בשילוב מידע מרפואות מסורתיות כמו רפואה סינית ורפואה הודית, לרבות רשמים אתנו-קולינריים מתרבויות מסורתיות שונות.

ישנה חשיבות רבה לשמור על בריאות העצם בכל שלב בחיים. החל מגיל צעיר, לאורח החיים יש השפעות והשלכות על בריאות העצם.

נושא הכנס הינו דוגמא מצוינת למשמעות המושג  'להקדים תזונה לתרופה'.

 
 
הצטרפו לסמינר:
מזונות פונקציונליים לתמיכה בבריאות העצם
וקבלו כלים פרקטיים אודות
שילוב מזונות פונקציונליים בחיי היום יום
החשובים לבריאות העצם! 

לפרטים נוספים הירשמו לניוזלטר 'תזונה פונקציונלית'

                                     
אנו מזמינים אתכם להצטרף
ולקבל במתנה את הניוזלטר:
'תזונה פונקציונלית'

וקבלו בקרוב עדכון על הסמינר!

לקבלת הניזולטר במתנה