תזונה מונעת

ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות במדינות שונות בעולם מייחסים חשיבות רבה לתחום הרפואה המונעת. אחת משיטות המניעה היעילות והנחקרות ביותר היא התזונה. מחקרים רבים מראים כי תזונה בריאותית המבוססת על תפריט שעיקרו מן הצומח, מפחית סיכון למחלות שונות כגון מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן, מחלות אוטואימוניות ועוד.

 

תזונה מונעת פועלת באופן ישיר ובאופן עקיף בתחום בריאות הציבור:

  1. השפעה ישירה: הפחתת הסיכון למחלות הנובעות מאורח חיים לקוי, שיפור איכות החיים ותוחלת החיים של כלל האוכלוסייה
  2. השפעה עקיפה: הפחתת הנטל הכספי על שירותי הבריאות הלאומיים ועל חברות הביטוח. חיסכון כספי עצום זה יכול להיות מנותב לקידום נוסף ומוגבר של מודעות ויישום אורח חיים בריא, לקידום בריאות הציבור

 

בעידן בו המחקר המדעי מאשש את יתרונות הטיפול התזונתי, עולה חשיבות השימוש בשיטות תזונה מסורתיות ומודרניות ככלי מניעתי וטיפולי חוסך תרופות.

שפע המחקרים בהיבטים שונים בתזונה כגון מודלים תזונתיים מסורתיים ומזונות פונקציונליים מאפשר יצירת מערכת טיפולית מודרנית המשלב ידע מסורתי עם מדע עדכני.

מערכת טיפולית מודרנית זו היא למעשה התזונה הפונקציונלית המורכבת משני אלמנטים עיקריים, דיאטות פונקציונליות ומזונות פונקציונליים:

דיאטות פונקציונליות

דיאטות פונקציונליות ייעודיות כדוגמת 'דיאטת שעורה' למניעה וטיפול בסוכרת, בסינדרום המטבולי ובכל הנוגע להיפראינסולינמיה (יתר אינסולין בדם).

הדיאטות הפונקציונליות הן למעשה פרוטוקולים טיפוליים תזונתיים המורכבים מתשתית תזונתית בריאותית המשולבת ומועשרת במזונות פונקציונליים.

דיאטות אלו ממוקדות מטרה ומציגות השפעות בריאותיות יעילות ולעיתים אף מפתיעות.

מזונות פונקציונליים

מזונות פונקציונליים הם מזונות המתאפיינים בהשפעה בריאותית הודות לנוכחות פיטוכימיקלים שונים, נוסף על היותם ספקי פחמימות חלבונים ושומנים.

מזונות פונקציונליים נקראים גם מזונות-על (SuperFoods).

מזונות פונקציונליים שונים מכילים לרוב שילוב ייחודי של פיטוכימיקלים. מחקרים שנערכו על מזונות אלו מציעים את אפשרות השימוש בהם לקידום בריאות כמניעה או במצבי חולי שונים. לרוב, מתן מזונות אלו משולב כחלק מתכנית תזונתית בריאותית המותאמת באופן אישי.

את המזונות הפונקציונליים ניתן לחלק לשניים, טבעיים ותעשייתיים:

מזונות פונקציונליים טבעיים

מזונות אלו נצרכים טבעיים כפי שהם, בין אם טריים/גולמיים ובין אם עברו תהליך בישול או עיבוד בסיסי מוגבל המאפשר את השימוש בהם באופן סדיר. לדוגמה, זרעי צ'יאה והשפעתם בהפחת רמות גלוקוז בדם.

מזונות פונקציונליים מעובדים

מזונות אלו עברו תהליך עיבוד ביתי או תעשייתי והועשרו ברכיבי מזון בעלי השפעות בריאותיות. כגון: יוגורט המכיל חיידקים "ידידותיים" ומועשר בסיבים מסיסים, תורם לבריאות מערכת העיכול ומשפיע לטובה על מערכות נוספות.

מוזמנים לשתף ולהשתתף...